Reserveløsning - Offline transaksjoner på betalingsterminalen
Hvis det oppstår feil i kommunikasjonen mellom terminalen og Nets, kan elektronisk reserveløsning benyttes for BankAxept-kort. Terminalen skriver ut en kvittering med signaturlinje.
Fremgangsmåte ved reserveløsning:
- Be kortholder signere kvitteringen.
- Kontroller kortholders identitet.
- Påfør kontrollnummer fra bankkort på kvitteringen, både bokstaver og tall (for eksempel ABCD 123). Ved kjøp over kroner 1.500 skal det tas kontakt med Nets’ kundeservice på 08989 for autorisasjon av beløpet.
- Notér autorisasjonsnummer i eget felt på kvitteringen.
Kvittering med kortholders signatur må oppbevares og kunne fremvises ved forespørsel. Beløpet overføres automatisk til Nets når terminalen igjen får kontakt. Det er ikke anledning til å utbetale kontanter i tillegg til varekjøp når reserveløsning benyttes.
Enkelte betalingsterminaler innenfor spesielle bransjer, som f.eks. transport, kan ha funksjonalitet som tillater offline kjøp for chipkort. Her vil terminalene først gjøre chip- og PIN-sjekk i offlinemodus. Deretter eventuelt godkjenne/avslå kjøp etter behandlingsregler som er parametersatt i kortet. Terminalen kan i tillegg ha en egen maksimumsgrense for denne type kjøp.
Spesielle prosedyrer for inntasting av kortnummer
Brukerstedet skal ikke taste inn et kortnummer eller annen informasjon i en betalingsterminal med mindre dette gjøres i forbindelse med en prosedyre som er spesifikt godkjent av Teller, eller i samsvar med særskilte vilkår for hoteller og bilutleievirksomheter i forbindelse med no-show transaksjoner og tillatte etterdebiteringer.
Rene magnetstripekort
Enkelte terminaler kan ha støtte for offline-transaksjoner for rene magnetstripekort, og i så fall skal alltid kortets magnetstripe leses i terminalen. Transaksjoner kan kun gjennomføres dersom brukerstedet har avtale med Teller for denne type korttransaksjoner. Kortet må videre tillate dette (etter kontroll i terminalen av kortets servicekode). Før transaksjonen er gjennomført, må en kontrollere at kortet er gyldig og kontakte Teller for å foreta autorisasjon, og taste inn autorisasjonskoden i terminalen.
Det er Brukerstedets ansvar å vite om terminalen er i offline modus. Brukerstedet må under ingen omstendigheter tillate kortholderen å taste inn et kortnummer eller en autorisasjonskode i terminalen.
Nordia Support
Har du spørsmål, problemer eller opplever at terminalen ikke fungerer som den skal, kontakter du vår supportavdeling på telefon: 22 62 72 62 (åpent alle dager)
«Død betalingsterminal»
Ta ut strømtilførselen til betalingsterminal – vent et lite minutt eller to – sett i strømtilførselen igjen, og sjekk om støpselet sitter i strømuttak/veggkontakt/evt. PC.
Terminalen min gir meg reserveløsninger og sier «ikke tilkoblet til nettverk/Ikke kontakt med senter/ikke svar fra senter», hva gjør jeg?
Du kan først forsøke å ta en omstart på terminalen din ved å trykke på den gule knappen (clear) og knappen med punktum og komma på samtidig. Da vil terminalen skru seg av og på. Hvis den ikke skrur seg på igjen kan du trykke på «OK» for å starte den opp.
Hvis det fortsatt ikke fungerer etter omstart kan du forsøke å gjøre en omstart på nettverksutstyret ditt eller ta kontakt med oss på kundeservice på telefon (915) 08989 innvalg 2.
Integrasjonsproblemer
Gjelder dette én kasse: Reset betalingsterminalen, deretter kassen
Gjelder dette flere kasser: Reset kasseserver.
Hvis forsatt feil, kontakt Nordia på tlf. 22 62 70 62 eller Nets kundeservice på tlf. 08989, eller din kasseleverandør.
Terminalen henger, ingen av tastene fungerer
Ta ut strømtilførselen til betalingsterminalen. Sjekk at displayet på betalingsterminalen er mørkt («slukket»). Sett strømtilførselen tilbake igjen i betalingsterminalen.
Ved fortsatt feil, kontakt Nordia på tlf. 22 62 70 62 eller Nets kundeservice på tlf. 08989.
Feilkode 55 - feil Pin-kode
Etter tre forsøk med feil Pin-kode, legges det en midlertidig sperre på kortet. Kortholder må/bør da ta kontakt med sin bankforbindelse.
Feilkode 87 – Betalingsterminalen må avstemmes
Avstem betalingsterminalen. Betalingserminalen vil komme med denne feilmeldingen når den ikke er avstemt på en stund. Dette for å sørge for at avstemming foretas, slik at penger godskrives brukerstedets/din virksomhets konto.
Feilkode 90 – Admin pågår – prøv igjen
Gjennomfør/foreta en avstemming på betalingsterminalen. Dersom dette ikke fjerner feilkoden, kontakt Nordia på tlf. 22 62 70 62 eller Nets kundeservice på tlf. 08989. Ha kjøpmannskortet klart.
Feilkode 91 – Ingen kontakt med kortinnløser (Betaling med kredittkort)
Kunder opplever å få Resp/Feilkode 91 ved bruk av kredittkort. Dette skyldes problemer med forbindelse til kortinnløser.
Får bare signaturbaserte betalinger/resveløsninger
Reset alt utstyret, sjekk at alle kabler sitter i både på terminal, modem og i støpsel i veggen. Ved fortsatt feil, kontakt Nordia på tlf. 22 62 70 62 eller Nets kundeservice på tlf. 08989.
Betalingsterminalen sluttet å fungere ved gjennomføringen av et kjøp. Er kjøpet gjennomført?
Ta en kopi av siste transaksjon (MENY + tallet 5) for å sjekke om kjøpet er OK.
Dersom kjøpet ikke er gjennomført, må kjøpet gjøres på nytt!
Bytte av terminalrull/papirrull
Hvis det ikke kommer skrift på papiret, sjekk at rullen sitter riktig vei, eventuelt prøv en annen rull. Sjekk også at deksel er ordentlig på plass. Ved fortsatt feil, kontakt Nordia på tlf. 22 62 70 62 eller Nets kundeservice på tlf. 08989.
Ingen forbindelse (ingen kommunikasjonethernet)
Dette gjelder enten du benytter Ethernet/Bredbånd/IP/Fiber, GPRS eller WLAN, WIFI:
Sjekk kabler. Ta av strøm - la stå uten strøm i 30 sek. Restart betalingsterminalen.